مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴
۰ نفر

مرضیه اردکانی  - قزوین - خبرنگار: یکی از کالاهای مناسب برای سرمایه‌گذاری که همیشه نگاه مردم را جلب کرده طلا و جواهر است.

خرید سکه

این کالاهای قیمتی از گذشته تاکنون به دلیل حفظ ارزش و نوسان قیمت رو به بالا و زیبایی خیره‌کننده از گزینه‌های اولویت‌دار در لیست خریدهای خانواده‌های ایرانی بوده است. این روزها بازار طلا نیز مانند دیگر کالاها راکد شده است و این فلز زینتی بیشتر به‌ منظور سرمایه‌گذاری خرید و فروش می‌شود. ناآگاهی و نداشتن شناخت کافی از فرمول‌های خرید و فروش این کالا می‌تواند سود حاصل از فروش این کالا را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. این کاهش سود به‌ویژه در فروش جواهرات و سنگ‌های قیمتی بیشتر دیده می‌شود به طوری که افت قیمت آن در زمان فروش گاهی اوقات به صاحب آن شوک وارد می‌کند. توصیه‌های رئیس اتحادیه طلا و جواهرفروشان استان برای خرید و فروش طلا و آخرین تغییرات این بازار را در ادامه می‌خوانید.  

  • ضرر فروش

رئیس اتحادیه طلا و جواهرفروشان استان و نایب‌رئیس اول اتاق اصناف قزوین گفت: ضرر در فروش جواهر بیشتر از طلاست. فروش جواهر یک فرمول خاص دارد که همه طلافروش‌ها موظف به رعایت آن هستند. اول این‌که در زمان فروش حتما باید فاکتور خرید همراه باشد. فروشندگان طلا هم موظف هستند در صورت سالم بودن سنگ‌های قیمتی جواهرات به میزان ۲۰ تا ۲۵ درصد از قیمت جواهرات کسر کنند و طلای مانده از جواهرات را هم به نرخ روز بردارند. افت قیمت جواهرات و سنگ‌های قیمتی نباید بیشتر از ۲۵ درصد قیمت جواهر باشد و اگر یک طلافروش جواهرات را با کسر بالای ۲۰ تا ۲۵ درصد بردارد، تخلف کرده است و باید رسیدگی شود. مردم ضمن خرید از طلافروش‌های معتبر، در هنگام فروش هم حتما فاکتور خرید را همراه داشته باشند. اگر افت بیشتر از ۲۰ تا ۲۵ درصدی را شاهد بودند، حتما به اتحادیه این صنف مراجعه و اطلاع‌رسانی کنند.  

محمد فرج‌زاده‌ها بیان کرد: اگر کسی احساس کرد جواهرات او را کمتر از این فرمول برداشته‌اند حتما شکایت خود را به اتحادیه تحویل دهد تا کارشناسان اتحادیه میزان ضرر و زیان احتمالی آنها را مشخص کنند. صاحبان جواهر در صورت تمایل می‌توانند با کارشناسان جواهر و سنگ‌های قیمتی اتحادیه تماس بگیرند و با مراجعه به این کارشناسان در اتحادیه از قیمت واقعی جواهرات خود و درجه مرغوبیت آنها اطلاع پیدا کنند تا هنگام فروش دچار ضرر و زیان نشوند. این فقط مختص سنگ‌های قیمتی و جواهرات نیست و در اتحادیه طلا و جواهر کار عیارسنجی طلا هم انجام می‌شود.  
وی ادامه داد: در مورد اجرت ساخت طلا هم هزینه ثابتی در نظر گرفته شده است که هر سال اعلام می‌شود، البته این رقم با گذشت زمان تغییر می‌کند.

  • سود سکه 

نایب‌رئیس اول اتاق اصناف قزوین گفت: اگر نگاه سرمایه‌ای به طلا و جواهر داریم، بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری سکه است، زیرا سکه اجرت ساخت ندارد و شامل مالیات ارزش افزوده هم نمی‌شود. به همین دلیل در هنگام فروش نسبت به طلا و جواهر سود بیشتری دارد. فرج‌زاده‌ها افزود: ضرر در هنگام فروش جواهر بیشتر از فروش طلا و سکه است. فرق جواهر با طلا در سنگ قیمتی یا نیمه‌قیمتی به کار رفته در زیورآلات است. گاهی سنگ‌های به کار رفته در طلا اتمی و بی‌ارزش است، ولی به هر حال فروش جواهر نسبت به طلا افت بیشتری در قیمت دارد.

اگر بخواهیم طلا را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنیم سکه گزینه بهتری برای سرمایه‌گذاری است، البته این به آن معنا نیست که ارزش طلا و سکه با هم متفاوت است این ۲ ارزش یکسانی دارند اما هنگام فروش سکه سود بیشتری نصیب صاحب آن می‌شود، چراکه در زمان فروش آن اجرت ساخت و ارزش افزوده محاسبه نمی‌شود. مردم ایران همیشه به خرید طلا علاقه داشته‌اند و با خرید آن احساس امنیت می‌کنند.

  • مالیات بر ارزش افزوده 

رئیس اتحادیه طلا و جواهر قزوین توضیح داد: سود مصوب طلافروش‌ها ۷ درصد است و معمولا اعضای صنف به ۵ درصد سود اقتصادی اکتفا می‌کنند و در این شرایط دریافت ۸ درصد ارزش افزوده از مشتری ضرر و زیان قلمداد می‌شود. مشکل ارزش افزوده باعث کم‌رونقی کسب‌وکار طلافروشان شده است به طوری که برخی از اعضا درصدد تعطیلی واحد و ابطال پروانه خود برآمده‌اند. مساله ارزش افزوده به‌عنوان یک مشکل در سراسر کشور در مبحث طلا و جواهر مطرح است و هنگام تصویب این قانون هم ایراداتی بر آن وارد بود. طلا سرمایه است به بیان دیگر پول نقد به شمار می‌رود از این رو مالیات بر ارزش افزوده برای آن معنا ندارد، چراکه ضرر آن مستقیما به مشتری برمی‌گردد.  

وی خاطرنشان کرد: در چرخه اقتصادی کشور، طلا به جامعه برمی‌گردد اما کالاهای دیگر مانند آهن جزو کالاهای مصرفی‌اند که مصرف می‌شوند. ارزش افزوده نمی‌تواند شامل کالای سرمایه‌ای شود و ما امیدواریم قانون‌گذار در مساله ارزش افزوده در این صنف بازنگری و آن را با توجه به منافع مصرف‌کننده‌ها اصلاح کند. ما به مصوبه مجلس احترام می‌گذاریم اما خواستار اصلاح قانون ارزش افزوده هستیم. فرج‌زاده‌ها در پایان گفت: شهروندان قزوینی اگر شکایتی از طلا و جواهرفروشان داشتند می‌توانند با شماره تلفن ۳۳۲۲۹۷۱۲ ـ ۰۲۸ تماس بگیرند و شکایات خود را با اتحادیه مطرح کنند.  

  • تابلو اعلام قیمت 

رئیس اتحادیه طلا و جواهر قزوین گفت: قزوین اولین استانی است که طی اقدامی ابتکاری با هدف طرح یکسان‌سازی نرخ طلا و جواهر با همکاری اعضای صنف اتحادیه دستگاه‌هایی در مغازه اعضا نصب کرده است که در آن قیمت طلا به صورت آنلاین در معرض رویت مشتریان قرار می‌گیرد. با توجه به مصوبه کمیسیون نظارت هنگام صدور پروانه کسب، نصب این سیستم الزامی است و این کار صرفا به دلیل حمایت از حقوق مصرف‌کننده انجام گرفته است. محمد فرج‌زاده‌ها اظهار کرد: قیمت طلا با نرخ دلار و یورو محاسبه می‌شود و معمولا نوسان زیادی دارد. با کمک این سیستم، مشتریان می‌توانند در هر لحظه قیمت طلا را در هر واحد صنفی به طور یکسان روی تابلو اعلام نرخ مشاهده کنند. در گذشته قیمت طلا رأس ساعت ۱۲ هر روز اعلام می‌شد اما اکنون به طور ۲۴ ساعته نرخ طلا روی تابلوهای نصب‌شده در مغازه‌های طلافروشی‌ها قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: میزان شکایت‌ها از فروشندگان طلا بعد از این اقدام بسیار کم شده و با این روش رضایت و اعتماد مشتریان به این صنف بیشتر شده است. ضمن این‌که قیمت طلا در هر مغازه ثابت و یکسان است و همه شهروندان طلای مورد نیاز خود را با قیمت واحد در شهر خریداری می‌کنند.  
رئیس اتحادیه طلا و جواهر قزوین افزود: هر سال ۴۰۰ تا ۵۰۰ فقره بازدید توسط اداره استاندارد و سازمان صنعت، معدن و تجارت از واحدهای طلا فروشی به عمل می‌آید و طلاهای موجود عیارسنجی می‌شود.

کد خبر 446570

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha